14/01 – 2019

Claus Farsinsen

Tips & tricks til almindelige udfordringer

Som rådgiver opdager man hurtigt, at kunderne i vis udstrækning kæmper med de samme udfordringer. Det er de samme ting, der skaber tvivl – eller ligefrem går galt. I denne artikel har jeg samlet nogle af dem; alle eksempler fra kunder, jeg har talt med i vores online 1-til-1 rådgivning.

1-til-1 rådgivningen er en af de arbejdsopgaver, jeg nyder allermest. Kunderne booker en times sparring om et eller flere konkrete emner og selvom fokus er på disse emner, når vi som regel omkring en masse andre spørgsmål og udfordringer.

Det første eksempel er mere almindeligt, end man måske lige skulle tro.

Der kommer ikke folk i mine retargeting-målgrupper

En kunde skulle have en julekampagne i søen og havde oprettet flere brugerdefinerede målgrupper. Som udgangspunkt var alt egentlig gjort korrekt. Problemet var bare: Det virkede ikke. Målgrupperne blev ikke udfyldt.

Problemet var opstået ved, at det internt var besluttet, at bruge en anden Facebook Pixel på julekampagne-websitet end den, der blev brugt på det primære website. Det betød, at hun nu kunne vælge mellem to pixels når hun oprettede sine målgrupper – og det var her, fejlen var sket. Hun havde simpelthen ikke været opmærksom på at skifte til den nye pixel.

Eksemplet herunder er fra vores egen annoncekonto

Har du adgang til mere end én pixel i Business Manager eller på din annoncekonto, skal du altså huske at holde øje med, om du har valgt den rigtige, når du opretter dine målgrupper. Jeg skal være ærlig at sige, at det er en fejl jeg også selv kunne begå, men det gør jo kun vigtigheden af at få gjort opmærksom på det endnu større!

Konverteringshændelser? Det har jeg ikke lige tænkt på…

Konverteringshændelser er lidt af en udfordring for mange– især når der skal køres kampagner med særskilte landing pages. Hvis du ikke er helt med på hvad konverteringshændelser er eller hvorfor du skal bruge dem, så læs denne artikel, hvor David har skrevet om emnet.

En anden kunde skulle køre en kampagne, hvor der skulle indsamles leads i form af nyhedsbrevstilmeldinger. På hovedsitet var der sat konverteringshændelser op, men nyhedsbrevs-kampagnen kørte i et særskilt tilmeldingsflow på en landing page og der havde nogen (ingen nævnt, ingen udeladt) glemt at få klaret det med konverteringer

Når den slags bliver opdaget i sidste øjeblik, d.v.s. når kampagnen er i fuld gang, er der ikke altid tid til at få fat på webudviklerne, så de kan rette i Facebook Pixel. Her kommer brugerdefinerede konverteringer ind i billedet.

Brugerdefinerede konverteringer kan alle lave, såfremt man altså har en korrekt implementeret Facebook Pixel på sit website, men det har de fleste efterhånden. Det eneste det kræver er, at man har en landing page som har en unik URL.

Brugerdefinerede konverteringer giver dig altså mulighed for – i et snuptag – at lave et simpelt konverteringspunkt. Hvis man skal måle konverteringer på de samme ting over lange perioder, vil det være at foretrække, at få dem kodet ind på websitet som en konverteringshændelse, men hvis man står med et hurtigt og vigtigt behov, og har man en unik URL som er brugbar, så er der en nem løsning.

Det har jeg aldrig gjort!

I mit tidligere job (Komfo) fik jeg utallige henvendelser fra personer og kunder, som ikke kunne forstå hvorfor den ene eller den anden fejl var sket. I den forbindelse lærte jeg at sætte stor pris på en helt bestemt funktion i Facebook: Historikken. Det er stadig en funktion, som jeg benytter flittigt!

En kunde ville gerne have hjælp til at se på annoncerapporten efter en større kampagne og midt i det arbejde opdagede vi, at nogle annoncesæt var stoppet før tid. Den slags kan koste ganske meget på bundlinjen hvis det f.eks. drejer sig om retargeting-kampagner, som lige skal have de sidste konverteringer i hus inden kampagnen slutter.

Kunden kunne ikke forstå hvorfor problemet var opstået, for han var helt sikker på at han havde gjort alting korrekt, men Facebook viste noget andet. Var der nisser på spil? Eller måske andre personer? Eller en fejl i Facebook?

Facebooks historik giver dig altid et klart bevis på hvilke ændringer og justeringer, der er lavet i dine kampagner eller annoncesæt. Det er en log, der viser al relevant aktivitet fra oprettelse til afslutning, hvem der lavet noget og hvornår. I kundens tilfælde fandt vi ud af, at han rent faktisk havde lavet en fejl i oprettelsen.

I eksemplet herunder kan du se, at både David og jeg har været inde og pille ved det samme annoncesæt og hvis ikke vi snakkede sammen og ikke kendte til historikken kunne vi måske også af og til tro at Facebook havde fået en bit på tværs.

Typisk kan forvirringer som disse forklares med, at der er flere kollegaer, der arbejder på det samme eller med, at man rent faktisk har lavet en fejl. Uanset hvad det er, er det altid rarest at få klar besked, så hvis du føler dig forvirret over noget er ændringshistorikken altid et godt sted at kigge

Book 1-til-1 rådgivning

Har du brug for lidt hjælp eller sparring? Book en times 1-til-1 rådgivning med David eller Claus.

Kan jeg ikke bare slette alle de gamle annoncer?

I samme 1-til-1 rådgivningssession som sidstnævnte, var kunden også godt træt af, at se på alle sine – og kollegaernes – gamle kampagner.

De, der kender David og jeg, ved, at en af vores kæpheste er, at vi hele tiden skal lære noget baseret på den annoncering vi kører. Vi skal ikke bare nedskrive nogle tal, sende dem videre til chefen og så ellers glemme alt om den netop overståede kampagne. I stedet skal vi sørge for at bruge den viden vi skaber for os selv, til hele tiden at blive bedre.

Derfor mener vi heller ikke, at det er klogt at slette gamle kampagner. Har du først slettet dem så er chancen for, at du aldrig kommer til at se på dem igen meget stor.

Men hvis man over tid har kørt mange kampagner og annoncesæt, så kan annonceadministratoren nemt komme til at se uoverskuelig ud. Der er dog en nem udvej ud af kaoset.

Det første jeg altid gør, når jeg skal kigge på resultater, er at vælge den periode, jeg er interesseret i, og så at aktivere filtret ”Er blevet leveret”. Når jeg gør det, fjerner jeg alle kampagner, som ikke har været aktive i den periode, jeg kigger på. Det gør kampagneoversigten markant mere overskuelige, når alt det irrelevante er blevet fjernet.

Dernæst arbejder jeg rigtig ofte med filtre baseret på kampagne- eller annoncesætnavn. Jeg har allerede skrevet en guide om navngivning (den finder du her), så det vil jeg ikke bruge plads på her, men blot understrege, at hvis man følger nogle simple regler, så kan man få stor glæde af at bruge funktionen filtre i annonceadministratoren.

Generelt set indeholder filtrene mange oversete muligheder, som jeg absolut vil anbefale dig at kigge på, hvis ikke du allerede kender til dem.

Bare rolig: Du er ikke unik

David og jeg møder ugentligt kunder som tror, at netop de er helt særlige – ved at have særligt mange problemet med Facebookannoncering. Er du en af dem, der tror det, kan jeg forsikre dig om at: Det er du ikke. Alle andre bøvler med præcis de samme ting som dig: Følelsen af manglende overblik, ting der af uransagelige grunde går galt, ting der bliver glemt.

Den gode nyhed er, at det jo trods alt kun er Facebookannoncering, så der er ingenting, der sådan rigtig går i stykker!

Hvis du vil læse mere om vores online 1-til-1 rådgivning kan du gøre det her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *