22/08 – 2019

David Lorentzen

Strategisk brug af data – del 2

I første del af denne mikro-artikelserie om strategisk brug af data kom jeg med en masse fordomme om kommunikationsfolk og deres måde at arbejde på. I denne sidste del bliver jeg konkret og viser hvordan i du praksis kan bedrive datadrevet annoncering. 

Det bliver en kort artikel. I hvert fald når det gælder det skrevne ord, for den primære del af artiklen er en video, hvor jeg viser dig et eksempel på, hvordan en kampagne kan bygges op. 

Den måde at tænke kampagneopbygning, som jeg viser i videoen er både et konkret eksempel på hvordan man i højere grad kan opnå den ”røde tråd” som man ønsker sig i sin kampagne. 

Det er også et godt eksempel på en af de ting vi prædiker hos Lorentzen & Farsinsen, når vi afholder kurser: Sørg for at få dig nogle rutiner! 

Facebooks annoncesystem kan virke uoverskueligt, men en stor del af forvirringen stammer fra at annoncørerne ikke har en klar strategi for hvad de gør. Og ”strategi” er såmænd bare et smart ord for rutiner 

Vores artikel Dine Fire Arbejdsområder Som Facebookansvarlig kommer vi med et eksempel på en overordnet annonceringsstrategi. Videoen i denne artikel handler om det vi kalder arbejdsområde 4: Kampagner. 

Fælles for alle arbejdsområderne er, at man skal etablere nogle arbejdsgange og rutiner. Det gælder også kampagner. Den kampagnemodel jeg viser er med andre ord ikke blot et eksempel på en konkret kampagne som en af vores kunder har kørt. Det er derimod et eksempel på en kampagnestruktur som både vi og vores kunder kører. Gang på gang. Ofte opbygget på præcis samme måde. 

Men, nok tekst. Lad os kaste os ud i det:

Til slut lige et billede af kampagne-opbygningen – de forskellige målretnings-skilte, jeg satte på igennem videoen, er vist ikke så nemme at læse i selve videoen:

Book 1-til-1 rådgivning

Har du brug for lidt hjælp eller sparring? Book en times 1-til-1 rådgivning med David eller Claus.

2 replies
  1. Casper Olsen
    Casper Olsen says:

    Super spændende artikelserie. Jeg har især glædet mig til denne del. Hvordan anbefaler I at fordelingen af budgettet typisk er mellem videoviews, link clicks og interaktioner? Og hvor stor en del går til denne øvre del af tragten, og hvor meget til next step (altså der hvor du begynder at inkludere og ekskludere i målgrupperne)?

    Svar
    • David Lorentzen
      David Lorentzen says:

      Hej Casper!

      Jeg håber, at ventetiden var tiden værd og tak for dit spørgsmål!

      Vi har egentlig ikke sådan rigtig nogle anbefalinger, for det afhænger meget af hvor mange kilder, der sender trafik ind til landing pagen – ofte er det jo ikke kun Facebook-annoncer, men også opslag med organisk spredning, nyhedsbreve, banner-annoncer og så videre. Det afhænger også af kvaliteten af indholdet: Jo bedre det er, jo flere vil interagere eller besøge landing pagen. Sidst men ikke mindst har man i praksis også ofte flere mål end blot trafik til landing page. Blandt vores egne kunder er der mange, som vil sige, at kunderejsen naturligvis er vigtig, men “branding er også vigtig”. Det vil sige, at de typisk vil lægge størstedelen af budgettet til budskaber øverst i salgstragten – og så er det ikke supervigtigt, at alle bliver ledt ind kunderejsen.

      Men typisk vil jeg nok selv – til en start – sætte 70-80% af budgettet af til trafik ind til landing page og så fordele resten sådan nogenlunde ligeligt. Efter nogle dage vil jeg kigge på landing page-målgruppens størrelse, på rækkevidden af 1. automatisering og på, om 1. automatisering bruger hele sit budget uden at frekvensen er for høj. Hvis 1. automatiserings rækkevidde er under størrelsen på landing page-målgruppen, frekvensen f.eks. blot er på 1 eller 1,2 eller noget i den stil og pengene bliver brugt – så er der grundlag for at lægge mere budget på 1. automatisering.

      Problemet her er dog ofte, at man ikke kan se størrelsen på sin landing page målgruppe – fordi Facebook på mange konti stadig ikke viser størrelsen på custom audiences. Her bliver man så nødt til fra starten at have “snydt” ved at lægge en konverteringshændelse på landing pagen og så ud fra trafikken til dén at vurdere, hvor stor målgruppen er. Desværre går det ikke at oprette en custom conversion ud fra URL, for den viser kun konvertering; Man bliver nødt til at opsætte en “rigtig” konverteringshændelse – i f.eks. Google Tag Manager eller med Facebooks eget værktøj. Det har Claus i øvrigt lavet en guide til her: https://lorentzen-farsinsen.dk/gratis-guides/opsaetning-af-konverteringssporing/

      Det bliver et lidt for langt svar dette her… Summa summarum: Til at begynde med vil jeg egentlig bare stikke en finger i jorden og så smide noget budget på uden at bruge alt for lang tid til at spekulere på det. Den tid vil jeg så til gengæld bruge, når kampagnen kører, på at omfordele – men til en vis grænse: Jeg finder det personligt skørt hvis folk bliver alt for detaljeorienterede. Jeg kan godt følge trangen til at lave den helt perfekte kampagne, men der skal også være et rimeligt forhold mellem tid og udbytte.

      Man skal også huske, at man jo under kampagnen – f.eks. hen imod slutningen – kan sætte nogle “opsamlingskampagner” i søen, som man målretter bredt til alle, der på den eller anden måde har været i kontakte med kampagnen, men ikke har konverteret. De vil selvfølgelig ramme nogle, som allerede har besluttet sig for ikke at konvertere; men de vil også ramme nogle af dem, som bare ikke lige har fulgt den slagne vej gennem ens fantastiske kampagne-flow.

      Gav det mening? Og ja: Jeg øver mig faktisk i at fatte mig i korthed. Det går bare ikke så godt 😀

      Mvh
      David Lorentzen

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *