Se Familien Fra Bryggen – og bliv god til Facebookannoncering!

 29/05 – 2018

David Lorentzen

Programmet Det, Vi Taler Om på Radio 24syv er utåleligt. Den Store Bagedyst forstår jeg ikke, Vild Med Dans fatter jeg om muligt mindre af og Familien Fra Bryggen væltede mig nærmest ned af hotelsengen første gang jeg så det.  Hvis du vil være god til Facebookannoncering, ser og hører du dem alle.

Lad mig starte med en indrømmelse: Når det gælder populærkulturel viden (i bredeste forstand) er jeg voldsomt udfordret. Jeg læser nyheder. Lidt Zetland, Berlingske, Politiken og en sjat Information. På radioen hører jeg P1, samt en række klassiske musikkanaler – og en sjælden gang Radio 24syv. Når de altså ikke taler i munden på hinanden.

Jeg læser ikke magasiner eller blade. Hvis jeg ser YouTube er det typisk for at finde musikvideoer med de store hits fra min barn- og ungdom. Eller kattevideoer, naturligvis. Jeg ser ikke TV. Nej, jeg streamer heller ikke TV.

Dét medieforbrugsmønster har adskillige gange fået venner til at juble højt over f.eks. at kunne vise mig et billede af Miley Cyrus, da hun var i (næsten) samtlige medier grundet en, skal vi sige outreret, optræden og få reaktionen: ”Hvem er det og hvordan i alverden er hun kommet ned i dé shorts??!”

Knap så underholdende syntes en branchekollega jeg var til en Justin Bieber-koncert (sic!) hvor vi var endt midt i en flok kendisser. Min sidedame udpegede dem på stribe. Jeg var blank. Efter en tid kiggede hun dog på mig og konstaterede skuffet: ”Du er ikke sådan en, det er sjovt at spotte kendisser med!”

Nej, det er jeg ikke. Og det bliver jeg næppe heller nogensinde, men hvad jeg tidligere så som et charmerende træk ved mig selv ser jeg, i hvert fald i sammenhæng med mit virke som rådgiver indenfor Facebookannoncering, som min største svaghed.

Kend din kunde

Det kan siges meget kort: Hvis du ikke ved hvad, der rører sig blandt folk, så er du ringere til Facebookannoncering, end du kunne være.

Som underviser i Facebooks annoncesystem kommer jeg i kontakt med alle typer af virksomheder, som alle har ét tilfælles: De vil gerne have flere kunder. En væsentlig metode til at nå nye målgrupper – og dermed kunder – er gennem målretning af annoncer på baggrund af interesser.

Interessemålretning kan være en vanskelig disciplin. Jeg har blandt andet skrevet om det i min artikel din største fejl, når du målretter mod ”interesser” på Facebook.  Ofte er det ikke muligt, at finde interesser, som sidder lige i skabet i forhold til det, man gerne vil promovere.

I de tilfælde bliver det nødvendigt at skele til persona-tankegangen. Frem for at finde brede interesser såsom madlavning, hvis man sælger køkkenudstyr, stiller man sig selv spørgsmålet: Hvilke andre brands vil en person, som kunne tænkes at ville købe mine produkter, interagere med? Hvilke aviser læser hun? Hvor rejser han hen på ferie? Hvilken type kultur forbruger hun?

De brands og interesser vil man i mange tilfælde kunne finde i Facebooks annoncesystem, men… Det kræver jo ligesom, at man kender dem! Det er her, jeg må erkende, at jeg ofte kommer til kort, hvilket kan være slemt nok, men dog kan gå endda fordi min primære opgave ikke er at lave folks annoncer. Jeg lærer dem at lave dem selv.

Værre er det, at mine kursister, altså dem, som skal lave annoncerne, også ofte kommer til kort, når jeg beder dem finde målgrupper af potentielle kunder. De kaster sig godt nok begejstret over opgaven, for lige før den har jeg vist dem hvordan, man kan finde andre virksomheder under interesser – og dermed målrette mod deres Facebookfans.

Efter en stund finder de ud af, at de tre-fire største konkurrenter, de kan komme i tanke om, slet ikke kan findes. Og så starter problemerne. For hvad gør de så? Hvem er deres kunder egentlig? Hvad læser de? Hvilke fjernsynsprogrammer ser de? Det bliver ikke lettere når jeg påpeger, at nogle gange er sammenhængen mellem de interesser, de kan finde og det budskab, de vil have ud langt fra tydelig.

Book en online-session

Har du brug for lidt hjælp eller sparring? Book en af vores online-sessioner og få en times 1-til-1-tid med David eller Claus.

Læser buschauffører Børsen?

Forestil dig, at du skal lave en kampagne for at få unge til at tage en elevuddannelse som buschauffør og nu skal du finde en målgruppe på Facebook. Der er, kan jeg godt afsløre, tæt på ingen interesser på Facebook, som relaterer sig til det, at ville være buschauffør. Eller er der?

Lad os tage to målgrupper. Begge er mænd i alderen 22-26 år, men med to forskellige interessemålretninger, d.v.s. de er fan af eller interagerer på Facebook med de nævnte brands: De er interesserede i:

1) BT eller Ekstra Bladet eller MetroExpress eller NovaFM eller DR3
2) Børsen eller Berlingske eller Information eller P1 eller DR2

I hvilken af de to ovenstående interessemålretninger ville du satse på, at vi finder flest personer, som kunne overveje at tage en uddannelse til buchauffør? Jeg tør godt satse på, at det er 1. målgruppe.

Ikke dermed sagt, at potentielle buschauffører ikke interagerer med Børsens indhold på Facebook. Slet ikke. Men der er flere, som interagerer med Ekstra Bladet. Det er den slags viden om de potentielle kunder, som den gode Facebookannoncør har.

Viden først – og derefter teknik

Når jeg bliver kontaktet af en virksomhed, som ønsker at lære at lave Facebookanoncering, kontakter de mig fordi, de tror jeg kan lære dem det. Det kan jeg også – men kun til en vis grad. Teknikken, som jeg lærer dem, er nemlig kun en lille del af god annoncering og det er ikke de teknisk mest dygtige, som nødvendigvis har størst succes.

Dem, som for alvor lykkes er dem, som kender deres kunder. Ikke blot som kunder, men som hele mennesker, der interesserer sig for en masse andet end lige det, du prøver at sælge. Dem, som formår at lave indhold på baggrund af, at skabe referencer til og målrette ved hjælp af, disse interesser.

Betyder det så, at jeg begynder at se Den Store Bagedyst? Nej, beklager, og dette års sæson er i skrivende stund i øvrigt heldigvis lige slut. Jeg prøver faktisk at høre Det, Vi Taler Om. Men jeg giver altid op efter max. 15 minutter. Det er og bliver et uudholdeligt program. Men jeg synes du skulle høre det.

Til slut en lille indrømmelse: Efter at jeg var kravlet op i sengen igen under mit første afsnit af Familien Fra Bryggen så jeg det til ende. Ikke alene husker jeg, at jeg var usædvanlig godt underholdt; Jeg synes også, at Linse var helt forrygende! 🙂

Læs også Den største Facebookekspert er… Dig!

Kursus i Facebookannoncering

Et praktisk orienteret kursus med masser af øvelser. 2 dage i alt: 1 dag online og 1 dag med workshop.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *