Sshhh: Et hemmeligt trick til at spare penge på Facebook-annoncering

 08/08 – 2018

Claus Farsinsen

Der er mange virksomheder og organisationer, som kunne gøre sig selv den tjeneste, at overveje hvornår andre annoncører er aktive på Facebook. Annonceaktiviteten på Facebook følger et helt bestemt mønster, som det som annoncør kan være rart at have i baghovedet og måske ændre adfærd på baggrund af. Du vil ultimativt kunne spare penge ved det.

Facebook styrer leveringen af annoncer ved hjælp af et auktionssystem. Det betyder, at du som annoncør byder mod andre annoncører, for at få din annonce vist i en brugers newsfeed. Jo flere konkurrerende annoncører der er på et givent tidspunkt, jo sværere og dyrere bliver det for dig, at få din annonce vist. Facebook håndterer disse auktioner helt automatisk, men hvis du er med på, hvordan det fungerer, så har du muligheden for udnytte de udsving, der er i konkurrencen, til din egen fordel.

Black Friday er den dag med højest annonceforbrug på Facebook

I 2017 var Black Friday den enkelt-dag på året, hvor der blev brugt suverænt flest penge på Facebook-annoncering. Dagen efter Black Friday var den næststørste og generelt havde alle dagene omkring Black Friday et rigtig højt forbrug.

Hvis du ved, at Black Friday er den dag på året, hvor der bruges flest penge på Facebookannoncering, så kan det være sundt for dig, at overveje om du egentlig behøver at annoncere på Black Friday. Hvis man arbejder i detailbranchen og skal have skudt en masse produkter af på højtider som denne, så er der ingen vej udenom – man er bare nødt til at kaste sig ud i det og tage kampen op med alle de andre.

Er man derimod en offentlig institution eller en virksomhed, der ikke på samme måde er afhængig af at sælge produkter eller services på et givent tidspunkt, så kunne man med fordel tage en pause den dag eller den uge og gemme budgettet til anden god gang, hvor konkurrencen måske ikke er helt så stor, og dermed opnå bedre resultater.

Book 1-til-1 rådgivning

Har du brug for lidt hjælp eller sparring? Book en times 1-til-1 rådgivning med David eller Claus.

Der bruges flere penge fredag end mandag

Ligesom der på dagsniveau er forskellige højdepunkter henover et år, så er det samme tilfældet, hvis du kigger på en uge. Der er mange virksomheder som kører tilbud op til weekenden. Det betyder, at torsdag, fredag og lørdag som oftest er der, hvor konkurrencen er størst og dermed kan du forvente, at dine priser er højest her.

Derimod bruges der forholdsvis få penge søndag og mandag, så skulle du sidde i en virksomhed, som ikke nødvendigvis er afhængig af at følge denne adfærd, så kan du med fordel overveje at planlægge dine annoncer til søndag og mandag.

Faktisk ser man ofte, at hvis der om fredagen bruges 100kr i alt på annoncering på Facebook i Danmark, så bruges der om mandagen kun ca. 70kr og det betyder altså at de annoncører som er aktive om mandagen, som regel vil få leveret deres annoncer billigere og dermed få bedre udnyttelse af det samme budget.

Der bruges flere penge i juni end i august

Denne kan måske være lidt sværere at gennemskue, men den hænger faktisk utroligt godt sammen med punktet herover. Langt de fleste virksomheder arbejder med sæsoner, som betyder at der er nogle bestemt tidspunkter på året, hvor deres marketingkampagner skal skydes af.

Hvis man ser på forbruget af Facebookkroner over et år, så vil man opleve, at januar oftest er den måned hvor der bruges mindst. Derfra vil forbruget støt stige, med forskellige peaks undervej (f.eks. Valentine’s Day, påske etc.), indtil man rammer sommerferien. Der falder forbruget mens vi alle holder ferie i juli og august indtil det begynder at stige igen frem mod Black Friday og ikke mindst julen. Som nævnt flere gange allerede, så er mindre konkurrence nærmest altid lig lavere priser for dig.

I eksemplet herunder er der brugt CPM (Pris per 1000 visninger), som er nedbrudt på måneder i 2017. Der ses f.eks. at CPM for januar er: 18,50kr og for november er den 33,86kr. Det betyder at jeg fik næsten dobbelt (1,83x) så mange visninger for de samme penge i januar sammenlignet med november.

Tjek det selv

Hvis du er nysgerrig på dine egne udsving, så vil jeg anbefale dig, at udforske dem på din annoncekonto og måske med nogle flere KPI’er og andre periodevalg end jeg har valgt i eksemplet. Visninger er naturligvis meget sjældent det ultimative mål, når man kører Facebook-annoncer og derfor er det også vigtigt, at kigge på andre målepunkter end CPM, som jeg har fokuseret på her. Kig på om det også er billigere at få folk til at klikke på links, interagere, se videoer, osv. Mit gæt er, at det vil det være.

Viser det sig at virke for dig, så lad lige være med at sige det til nogen, ik? Vi skulle jo nødig have at alle udnyttede det lille trick, for så ryger hele fidusen.

Udnyt det

Hvis du oplever samme trend som beskrevet herover, så overvej om du, med nogle små forsøg eller justeringer i din annonceringsstrategi, kan opnå endnu bedre resultater end du gør allerede. Der er ingen der har uendelige annoncebudgetter, så det handler om at optimere hvor man kan.

Du kunne f.eks. bruge disse perioder til at fokusere lidt ekstra på, at skabe noget opmærksomhed omkring dit brand og skabe noget interaktion og trafik til din hjemmeside. Hvis du er i stand til at skabe dette i de billige perioder, så har du en større mængde af personer til rådighed i dine kernemålgrupper – som f.eks. de brugerdefinerede målgrupper baseret på personer, der har besøgt din hjemmeside og personer der har interageret med dit indhold eller dine annoncer på Facebook –  når tiden kommer til at fyre de større kampagner af.

Det er med Facebook, som det er med så meget andet i ens arbejdsliv. Der er perioder hvor der er mere run på end andre og i de perioder, hvor der ikke er så meget pres på, der kan man med fordel forberede sig, så man er klar når presset og behovet er størst.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *