11/09 – 2018

David Lorentzen

Dine fire arbejdsområder som Facebook-ansvarlig

En af de udfordringer, som Lorentzen & Farsinsens kunder typisk nævner, at de har med Facebookannoncering er, at det er svært at bevare fokus, når der er så mange muligheder. Derfor er en central del af vores rådgivning at hjælpe med at sætte tingene i system. Velkommen til: De fire (hoved)arbejdsområder for en Facebook-ansvarlig.

I snart sagt alle tilfælde, hvor medarbejdere fra en virksomhed kontakter os for at lære mere om Facebookannoncering, siger de det samme:

  • Annoncesystemet er uoverskueligt
  • Vi har prøvet en masse, men vi ved ikke om vi gør det rigtige
  • Vi mangler en strategi
  • Vi har hele tiden en fornemmelse af, at der er muligheder vi overser
  • Arbejdet med oprettelse af annoncer er utrolig tidskrævende

Den grundlæggende udfordring alle har er, at de kan se et annoncesystem med utroligt mange muligheder og mange veje man kan gå, men de kan ikke se hvilken vej, der er den rette. Det gør det ikke nemmere, at Facebookannoncering blot er en ud af 27 arbejdsopgaver de har. Mindst. Om dagen.

Der er simpelthen ikke tid til at sætte sig ned og tænke store tanker hver gang en annonce skal sættes i søen.

Den gode nyhed er: Det behøver du heller ikke. Med rutiner og systematik kan du både få meget mere fra hånden og lave bedre annoncering.

Dine fire primære arbejdsområder på Facebook

Vi kalder de rutiner jeg nævner ovenfor, for “de fire arbejdsområder” og måske jeg lige for en god ordens skyld skal slå fast, at det, jeg taler om i denne artikel, kun er annoncering. Derfor er kundeservice ikke en del af de fire arbejdsområder – også selvom det reelt er noget, som den ansvarlige for en Facebookside bruger meget tid på.

Men lad os hoppe ud i det! Dine fire primære arbejdsområder er:

1. Branding

Du skal gøre opmærksom på dig selv. Og vigtigst af alt: Du skal gøre nye, potentielle kunder opmærksom på dig; folk, du ikke tidligere har haft kontakt til.

Det betyder i praksis, at du skal målrette dine annoncer på baggrund af køn, alder, interesser, geografi med videre. Det lyder simpelt nok, men for mange er det en kilde til stor frustration, for hvilke interesser skal man vælge? Hvad passer bedst til netop det indhold, man sidder med lige i dag?

Hvis du kan genkende de frustrationer, så er det fordi du skal vende tingene på hovedet: Du skal ikke sidde hver gang du har et stykke indhold og spekulere på den bedste målretning. Du skal derimod på forhånd have truffet nogle kvalificerede beslutninger om, hvem dine typiske målgrupper er. Derefter skal du oprette disse målgrupper som “gemte målgrupper” på din annoncekonto.

Du skal med andre ord begynde at tænke i personaer når du laver dine målgrupper. Du kan f.eks. have en persona, som er kulturinteresserede i alderen 50+, en anden som er forældre med interesse i politik, og en tredje, som er unge sportsinteresserede.

Hvis du på forhånd gør dig nogle strategiske overvejelser om hvor, du med størst sandsynlighed finder dem, som vil være interesseret i dine budskaber, så slipper du for at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang, du har et budskab, du skal have ud. Det sparer tid.

Hvis du ikke gør dig nogle strategiske overvejelser så risikerer du også at ende der, hvor så mange er endt før dig: Med en alt for bred eller i visse tilfælde decideret fejlagtig målretning.

Book 1-til-1 rådgivning

Har du brug for lidt hjælp eller sparring? Book en times 1-til-1 rådgivning med David eller Claus.

2. Kommunikation til din kernemålgruppe

Det er umuligt helt at undgå at skyde med spredehagl, når man annoncerer på Facebook. Det er det, du gør i arbejdsområde 1,  hvor du målretter på baggrund af demografi og interesser. Du kommer aldrig til at ramme helt præcist.

Men det er ikke klogt kun at skyde med spredehagl. Alligevel er der mange, som nøjes med at gøre netop dét. De glemmer med andre ord det, vi kalder deres kernemålgruppe.

Når vi promoverer vores indhold til nye, potentielt interesserede Facebookbrugere, så er de fleste modtagere faktisk ikke interesserede. Men nogle er! De interagerer med vores indhold (reagerer, klikker på vis kommentarer, klikker på billedet o.s.v.),  ser vores video eller klikker på et link.

Alligevel ignorerer mange annoncører disse brugere: Næste uge når der er nyt indhold, så målretter de det igen på baggrund af demografi og interesser. Det betyder, at dem som interagerede ugen før måske nok igen er i målgruppen, men det er slet ikke sandsynligt, at de bliver ramt af indholdet. Det er uklogt, for de har jo vist interesse!

Det er det vi kalder at kommunikere til din kernemålgruppe. Det drejer sig dybest set om at holde gryden i kog og sørge for at bruge lidt budget på at nå de folk, som har tilkendegivet en interesse:

  • Fans
  • Folk, som har interageret med dit indhold indenfor de seneste 30 dage
  • Folk, som har besøgt dit website indenfor de seneste 30 dage

Antallet af dage kan diskuteres, men princippet er det samme uanset antallet: Det gælder om at sikre, at du gør brug af den data Facebook giver dig adgang til, når folk har interageret med dit indhold.

Helt konkret er det, du skal gøre, med jævne mellemrum at promovere opslag på din Facebookside til de ovennævnte tre målgrupper. På den måde får du både fat i fans, som ikke ser dine opslag organisk længere og du får fat i personer, som ikke er fans, men som sandsynligvis er interesserede alligevel.

3. Automatiseringer

Dette arbejdsområde har virkelig potentiale til at gøre dit arbejde med Facebookannoncering utroligt meget lettere end det er i dag! Det drejer sig om at få sat nogle annonce op som kører hele tiden og som bliver vist for Facebookbrugere, der har gjort A, men ikke gjort B.

Hvis jeg skal bruge Lorentzen & Farsinsen som eksempel, så har vi en helt konkret ydelse vi sælger direkte på vores website, nemlig online-sessioner. Her kan man booke en times 1 til 1-sparring om social media-annoncering, Facebook Business Manager o.s.v.

Samtidigt har vi også vores blog. Bloggen viser, at vi rent faktisk kan noget (eller, det håber vi i hvert fald, at den viser!) og vi ved, at den er kilden til meget af vores omsætning – kun overgået af personlige anbefalinger fra tidligere kunder.

Bloggen er kort og godt en væsentlig årsag til, at virksomheder og organisationer beslutter sig for at benytte sig af vores services.

Så, altså:

  • Vi vil gerne sælge online-sessioner
  • Vi ved, at vores blog er vigtig i kundernes beslutningsproces

Det to punkter leder til et tredje, nemlig:

  • Hvis folk, der har vist interesse for vores online-sessioner ikke har læst bloggen, så skal de gøres opmærksom på den

Og dér har vi en automatisering: En annonce som bliver målrettet alle dem, som har været på siden om online-sessioner indefor de sidste 7 dage, men ikke har læst en blog-artikel det sidste halve år. Budskabet i annoncen er: Læs vores blog!

Det samme gør sig gældende den anden vej rundt, for alle dem, som har læst vores blog, men ikke set vores tilbud om online-sessioner, de skal naturligvis gøres opmærksom på, at man nemt kan booke en times hjælp.

Man kan lave et utal af automatiseringer og det er den tredje arbejdsopgave man har med Facebookannoncering. Den kan virke uoverskuelig, for igen: Hvor skal man starte? Spørgsmålet er dog nemt at svare på, for du skal bare starte et sted. Sæt dig det overskuelige mål at lave én automatisering pr. måned. Om 12 måneder har du 12 automatiseringer, som arbejder for dig.

4. Kampagner

Dette punkt er nok det mest forvirrende, for hvor de andre punkter er faste rutiner så er dette noget mere flydende. Med ordet kampagner mener vi det, som vi i gamle dage (før Facebook kom og begyndte at bruge ordet “kampagne” om noget helt andet) kaldte en reklamekampagne: En tidsafgrænset periode hvor man med sin kommunikation sætter fokus på et bestemt emne, et produkt eller lignende.

Arbejdsområdet kampagner er en måde at adskille det daglige arbejde fra netop de enkeltstående, store kampagner. De tre andre arbejdsområder har fast definerede rutiner:

Branding: Opret gemte målgrupper som repræsenterer personaer og brug dem til at nå nye Facebookbrugere.

Kommunikation til din kernemålgruppe: Promover dit indhold overfor fans og dem, som har interageret eller besøgt dit website den sidste måned.

Automatiseringer: Opret annoncer uden slutdato, som bliver vist til brugere, som har gjort A, men ikke B.

Når vi taler kampagner, så er alle bolde i luften. Du skal  både bruge dine branding-målgrupper, men du har sikkert også behov for at lave andre målretninger. Du skal også promovere indholdet til din kernemålgruppe. Og du skal sandsynligvis også lave nogle tidsbegrænsede automatiseringer, f.eks. annoncer målrettet alle, som har været på din landing page, men ikke har tilmeldt sig dit event – hvis det er et event, din kampagne handler om.

Vær produktiv – ikke kreativ

Okay, overskriften er sat på spidsen, for selvfølgelig skal du være kreativ. Men pointen i denne artikel er, at hvis du hver gang. du sætter dig ned foran Facebooks-annoncesystem, tænker: “Nå, hvordan griber jeg nu denne her opgave an”, så griber du sandsynligvis hele din Facebookannoncering forkert an.

I en presset hverdag er det en umulig ambition at skulle være kreativ hele tiden. I stedet drejer det sig om at få tingene gjort. Kreativiten kan du gemme til de tidspunkter, hvor du har tid til at sætte dig ned og træffe nogle strategiske beslutning om hvem, du skal rette din branding-indsats imod, evaluere på tidligere Facebook-kampagner og så videre.

Facebooks annoncesystem er stort. Men det er kun uoverskueligt hvis man ikke træffer nogle valg og følger dem.

Forhåbentlig kan de fire arbejdsområder hjælpe dig på vej!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *